Hei !
Vuderer å importere en bmw 525d touring M-sport ca 2005 mod.
Kommer mest sansynelig til å kjøpe den hos en bmw forhandler i tyskland.
Er det noen som har erfaring med garanti gitt fra bmw forhandler i tyskland?
Er det vanlig at garanti gitt fra forhandler også må utbedres i tyskland, eller kan denne utføres i norge??
kjøpekontrakten vil vel være sentral når det gjeldet garanti. Er det noen som har eksempel på en god kjøpekontrakt på engelsk/tysk??
Ser at mange annonserer med at bilen er en premium selection bil, er det noen som har erfaring med kjøp av disse bilene?
Er ellers interesert i tips angående import av denne bil modellen og feil/mangler på denne modellen..
Import av BMW 525d touring M-sport 2005
Moderator: frkglad
- Ole Reidar
- Administrator
Re: Import av BMW 525d touring M-sport 2005
Hei! Garanti gitt fra forhandler i Tyskland betyr at du må ned dit for å utbedre ting. Jeg vil heller snu på flisa og si at dette gir rom for pruting. Følgende sitat kommer fra nettsiden tyskland.org:
"Tyskere er vanskelige å prute med, og å prute mer enn EUR 500,- er ikke lett.. Forhandlere som kjøper bil kan få et ekstra avslag i prisen på grunn av at de fraskriver seg den lovbestemte garantien. Be i så fall om Händlerpreis, dvs forhandlerpris. "
Når det gjelder kontrakter så opererer de store forhandlerne med en slags mal, ikke ulik de vi finner i Norge. Det viktige å få spesifisert her er at hvis man må legge ut tysk mva så skal denne betales tilbake umiddelbart og man bør også spesifisere beløpet. Det er også greit å spesifisere at fahrzugbrief og ECE (dokumentasjon på utslipp) må følge med.
Utover det så kjenner jeg ikkje til denne konkrete biltypen så kjente feil osv. kan jeg lite om.....
"Tyskere er vanskelige å prute med, og å prute mer enn EUR 500,- er ikke lett.. Forhandlere som kjøper bil kan få et ekstra avslag i prisen på grunn av at de fraskriver seg den lovbestemte garantien. Be i så fall om Händlerpreis, dvs forhandlerpris. "
Når det gjelder kontrakter så opererer de store forhandlerne med en slags mal, ikke ulik de vi finner i Norge. Det viktige å få spesifisert her er at hvis man må legge ut tysk mva så skal denne betales tilbake umiddelbart og man bør også spesifisere beløpet. Det er også greit å spesifisere at fahrzugbrief og ECE (dokumentasjon på utslipp) må følge med.
Utover det så kjenner jeg ikkje til denne konkrete biltypen så kjente feil osv. kan jeg lite om.....
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Takk for svar.
Navigasjonssystem og kjørecomputer kommer vel med tysk tekst, kan dette omprogrameres av norsk eller kanskje tysk forhandler før bilen blir levert ? Eller er det mulig å endre på dette i menyen? Er det noen som har erfaring med dette også på andre merker en BMW?
Navigasjonssystem og kjørecomputer kommer vel med tysk tekst, kan dette omprogrameres av norsk eller kanskje tysk forhandler før bilen blir levert ? Eller er det mulig å endre på dette i menyen? Er det noen som har erfaring med dette også på andre merker en BMW?
- Ole Reidar
- Administrator
På min forrige Audi så tok de omprogrammeringen på mitt lokale verksted, litt usikker på om det lar seg gjøre i Tyskland. Som du er inne på så er systema forskjellige, og noen lar deg endre språk selv.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D