Nå har jeg gjort en del research på bilimport en liten stund, og en ekstra stor takk til dette forumet og Ole Reidar er på sin plass

Har fått med meg spesielt viktigheten av del 1 og del 2 av vognkort + kjøpskontrakt når transportør har bilen med seg inn til Norge. Dette gjelder både ifra Tyskland og Sverige.
Selve prosessen med visning hos vegvesen og betaling til tolletaten står jo godt beskrevet i flere andre tråder her. I tillegg til eventuell mwst refund og gangen i det.
Men har et par spørsmål jeg fortsatt lurer på;
- Ved import av en bil i fra enten Tyskland eller Sverige, som tidligere har vært førstegangsregistrert (i da ofte) USA eller Tyskland - Hva baserer jeg som nordmann førstegangs reg. dato på når jeg skal kalkulere ut engangsavgiften på skatteetaten.no? Jeg går ut i fra at det er snakk om førstegangsreg. i det landet den først ble registrert i, da dette definerer årsmodell?
- Er det noen spesielle hensyn man må ta med biler i disse tilfellene? I forhold til COC dokument eller lignende? Teknisk data skal jo stå på tysk eller svensk vognkort, så det bør vel holde? Eventuelt annet man bør ta hensyn til?
Takk for alle svar