Saksa fra toll.no
Individuell beregning av bruksfradraget
Fra 1. mai 2007 kan den avgiftspliktige kreve en alternativ og mer individuell metode for beregning av bruksfradraget. Kravet kan først fremsettes etter at kjøretøyet er registrert her i landet og må fremsettes i løpet av 15 virkedager etter at registreringen av kjøretøyet har funnet sted. (For kredittkunder må valget skje senest ved registreringen). Ordningen gjelder kun for personbiler, varebiler, minibusser, drosjer og motorsykler.
Ber den avgiftspliktige om at bruksfradraget skal fastsettes på et mer individuelt grunnlag enn ved bruk av tabell, innebærer dette at bruksfradraget beregnes som et forholdstall. Forholdstallet regnes ut ved å sammenholde kjøretøyets historiske nybilpris i Norge det året kjøretøyet ble registrert første gang (inflasjonsjustert historisk nybilpris) med den verdien motorvognen har som brukt i dag (tidspunktet for registreringen her i landet).
Når den avgiftspliktige har bedt om en alternativ beregning, er dette valget bindende. Dette innebærer at dersom den individuelle beregningen gir et dårligere resultat for den avgiftspliktige, kan den avgiftspliktige ikke trekke søknaden om alternativ beregning tilbake. Dersom resultatet av den alternative beregningen avviker fra tabellfradraget, skal den ansvarlige for avgiften enten innbetale eller få refundert differansen.
Dette sjønna eg fint lite av ???
Ka er denne generelle vinningen for den norske stat ?? Eller forbrukar ??
Ka er poenget med heile loven ??
Spørmål vedrørende alternativ beregning
Moderator: frkglad
-
- Medlem
- Posts: 1
- Joined: Thu 26 Jul 2007, 01:22
- Ole Reidar
- Administrator
- Posts: 1957
- Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
- Location: Førde
Hei Stian!
Tanken bak denne individuelle vurderingen er at avgiftsberegningen skal foregå på individuelt behov i stedet for direkte fra fastsatte tabeller. Dette kan brukes ved spesielle biler som skiller seg ut fra massen enten p.g.a utstyr, motor, km-stand eller årsmodell.
Det som skjer da er at man får en individuell vurdering av bilen etter at den er registrert, og viser det seg at differansen går i kjøper sin favør så vil ekstra innbetalt avgift bli tilbakeført og ved for lite betalt avgfit så må kjøper betale inn differansen.
Et konkret eksempel på bruk av individuell vurderin som jeg vet om er en kar som har importert en VW Golf R32. Siden disse bilene er uhyre sjeldne på Norske veier så vil det lønne seg for han å bruke den utregningsmetoden.
Litt mer info om individuell vurdering kan du finne her.
Tanken bak denne individuelle vurderingen er at avgiftsberegningen skal foregå på individuelt behov i stedet for direkte fra fastsatte tabeller. Dette kan brukes ved spesielle biler som skiller seg ut fra massen enten p.g.a utstyr, motor, km-stand eller årsmodell.
Det som skjer da er at man får en individuell vurdering av bilen etter at den er registrert, og viser det seg at differansen går i kjøper sin favør så vil ekstra innbetalt avgift bli tilbakeført og ved for lite betalt avgfit så må kjøper betale inn differansen.
Et konkret eksempel på bruk av individuell vurderin som jeg vet om er en kar som har importert en VW Golf R32. Siden disse bilene er uhyre sjeldne på Norske veier så vil det lønne seg for han å bruke den utregningsmetoden.
Litt mer info om individuell vurdering kan du finne her.
Last edited by Ole Reidar on Fri 03 Aug 2007, 19:59, edited 1 time in total.
- Ole Reidar
- Administrator
- Posts: 1957
- Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
- Location: Førde