Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by fredsjo »

Hei
Da er snart dagen her. Skal reise ned til Tyskland å hente min første bruktimportbil. Valget falt på en Volvo v50 som kommer til å bli solgt ganske umiddelbart. Dette er egentlig bare en "test" for å komme litt igang. Skal i utgangspunktet ha en A4..

Eneste problemet jeg kan se så langt er å få betalt for kjærra. I den "byen" den står vet jeg ikke om de har hotell en gang, så har lyst å få gjort dette på dagen når jeg kommer dit. Og slik hastebetaling går vel over natta?

Problemene er som følger:
Jeg har kun skandiabanken, de tilbyr ikke hastebetaling. (Kan til nød flytte penger over til fattern som har sparebanken. De tilbyr visstnok hastebetaling til utlandet)
Kunne betale bilen cash om jeg ønsket det, men det er jo svindyrt å kjøpe valuta.. Forex skal ha 2.5 prosent. Dvs tar jeg ut euro i 200 000 norske, så må jeg ut med 5000,- i valutapåslag, og det blir for dumt..

Noen gode tips?

Ser sparebanken tilbyr å sende bekreftelse på fax på engelsk, men kan tenke meg at noen er litt skeptisk til dette...?

Vil jo såklart lønne seg å overnatte en natt ekstra der, men er jo litt kjipt det og da..

Fredrik
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by Ole Reidar »

Ang betaling så er det umulig å si noe konkret fasitsvar. Noen forhandlere nekter å gi fra seg bilen før de ser at pengene er på konto. Derfor har jeg alltid kjøpt og betalt bilene på forhånd. Dette krever naturligvis at man vet at man skal ha bilen og at man føler seg trygg på forhandler!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by fredsjo »

Hei igjen
Har vurdert å rett og slett å forhåndsbetale bilen. Bilen skal kjøpes av disse folka:
http://www.heidenheim.cms.schwabengarag ... /home.html
http://home.mobile.de/SCHWABENGARAGEAGHEIDENHEIM

De virker jo meget profesjonelle så vidt jeg kan se. Forhandleren tilhører en kjede..

Har studert bildene så godt jeg kan, og bilen ser meget pen ut, men har jo ikke prøvd bilen, så kan jo plutselig merke f.eks ulyder osv. ved prøvekjøring..

Hva tror du? :)

Er en Volvo V50 2006 mod som har gått 68 000.
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by Ole Reidar »

Jeg kjenner ikke til denne forhandleren konkret, men det at den er en merkeforhandler ville i hvertfall gjort meg mye tryggere med tanke på forhåndsbetaling :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by fredsjo »

Ble LITT mindre trygg da jeg snakket med dem i dag. Altså de virker hyggelig og profesjonelle på alle mulige måter, men en ting som skurrer:

Er det jeg som har misforstått noe, eller er det ikke slik at man får tysk mva refundert av forhandleren? De sa at man får pengene fra det norske tollvesnet, noe som høres helt latterlig ut i mine ører..?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by Ole Reidar »

Det er IKKE riktig nei! Forhandler får refundert mva fra det tyske finansdepartementet når eksporten er dokumentert. Dette har ingen ting med det norske tollvesenet å gjøre :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by fredsjo »

Hehe, nei tror de rota litt der.. Men vet ikke om jeg er spes. interessert i å handle bil av dem da.. Virker ikke som de er drevne nok innenfor eksport da de ikke vet dette...
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by Ole Reidar »

Kan jo vere en løsning å benytte seg av speditørgaranti for å handle netto.....
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by fredsjo »

Hvem er det som kan stille en slik garanti, og hva koster det?
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by fredsjo »

Leste litt om dette med speditørgaranti nå, virka greit, men usikker på om de går med på det...

Anyways, de to jeg har snakka med i dag ønsker at bilene betales kontant. Så da må jeg nesten ta ut cash her i Norge før jeg reiser.. Er vel Forex som er billigst?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by Ole Reidar »

Pass på at du deklarerer beløpet hos Tollen før du reiser! Du har ikke lov til å ta med mer enn 25 000kr i utgangspunktet!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by fredsjo »

Ole Reidar wrote:Pass på at du deklarerer beløpet hos Tollen før du reiser! Du har ikke lov til å ta med mer enn 25 000kr i utgangspunktet!
Veit, snakka med dem i går om dette.. Var visst easy, bare stikke innom dem på Gardermoen..

Men altså, det er jo latterlig å kaste bort 3-4% i valutapåslag, blir en del penger det.. Da er det bedre å prøve seg på noe overføring..

Må forresten korrigere litt på de som sa det var en uttaksgrense på 15-20 000.. Det er i og for seg det, men f.eks skandiabanken kan oppheve denne i 24t, så kan du gå i hvilken som helst bank å ta ut så mye penger du har dekning for. Snakka nettopp med dem.

Her dukker det opp et gøyalt problem for meg. Bikkja mi spiste delvis opp bankkortet mitt i går, og skandiabanken rekker ikke produsere opp nytt før jeg reiser (onsdag), så jeg MÅ faktisk enten overføre penger, eller ta med cash..

Skal snakke med de som selger bilen i morgen, så tar jeg kanskje en hurtigoverføring i morgen, så satser jeg på at bilen er så pen som på bildene...
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by Ole Reidar »

Blir spennende å høre hvordan dette går :) Synd jeg ikke visste om dette med skandiabanken siden jeg stod fast i Hamburg og stanga mot denne beløpsgrensa i august i fjor :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
fredsjo
Aktiv bruker
Posts: 46
Joined: Thu 27 May 2010, 17:20

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by fredsjo »

Ole Reidar wrote:Blir spennende å høre hvordan dette går :) Synd jeg ikke visste om dette med skandiabanken siden jeg stod fast i Hamburg og stanga mot denne beløpsgrensa i august i fjor :)
Ja det blir kjempespennende du :p

Ja det var jo litt leit det :P Jeg snakka med dem på den chatten dems.

Nei slik som jeg ser ting nå så må pengene uansett overføres. Spørsmålet er bare om jeg skal overføre dem før jeg drar ned, slik at jeg kan hente bilen samme dag, eller om jeg skal overføre pengene når jeg er der, og så overnatte en natt ekstra, noe jeg egentlig ikke har tid til..
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Betale for bilen i tyskland, litt tricky?

Post by Ole Reidar »

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å vente der nede om jeg hadde hatt dårlig tid. Du er ikke sikker på om pengene ankommer i løpet av dagen selv om bankene påstår dette (ja, jeg snakker av erfaring).

Har du fått ordna opp i det som har med tysk moms å gjøre?
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply