import fra sverige og norsk toll

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
magnusus
Medlem

import fra sverige og norsk toll

Post by magnusus »

hei
For det første: meget bra side. :) Faktisk så bra at jeg bestemte med for å hente en bil selv. fant en passat 2008 2.0 TDI med avdragbar moms hos en forhandler.
Jeg har akkurat hentet bilen, har vært innom tollen og betalt moms. Her fikk jeg også et eksport bevis som jeg må sende tilbake til forhandleren for å få tilbake den svenske momsen. Det jeg lurer på er: Når jeg betalte norsk moms så tok de moms for hele beløpet (totalt med svensk moms) + frakt. Har de gjort feil eller får jeg igjen den ekstra momsen jeg nå har betalt pga at de regnet med den svenske momsen? (og i så tilfelle hvordan får jeg det igjen?)
Ole Reidar
Administrator

Re: import fra sverige og norsk toll

Post by Ole Reidar »

Hei!

Hyggelig at jeg har vært med på å inspirere deg til å hente bil i utlandet: )

Tollen beregner vanligvis norsk mva utifra det beløpet som står på fakturaen, men jeg har også opplevd at de har sett at det står spesifisert at utenlandsk mva blir refundert og dermed har utelatt denne.

I din situasjon vil jeg råde deg til å kontakte ditt lokale tollkontorr for å få innsikt i hvpordan rutinen for håndtering av slike saker er. Et tips til neste gang: Få forhandler til å rangere netto på en faktura og mva på en egen faktura, så slipper du dette: )
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply