Hei!
Har lenge vurdert å importere bil, da utvalget på bilen jeg ser etter er relativt dårlig i Norge.
Bilen det er snakk om er en Mazda MX-5, årsmodell 95-97 + skinnseter og 116 eller 131 hk.
Utfordringen ligger i jeg har knapt fri fra jobb + mye ekstrabestillinger etc. noe som gjør det vanskelig å planlegge en reise til Tyskland. Da det er snakk om en såpass gammel bil, er det få forhandlere som får disse inn med riktig motor/utstyr.
Så til spørsmålet, er det noen firmaer som har mulighet til å hente privateide biler + sjekke disse ut i forkant? Og hvis det er tilfelle, hva må man ut med ca.?
Da det er snakk om en billig bil å kjøpe i Tyskland; 30 000,- / 40 000,- ville det være kjipt å betale 50% av verdien på bilen kun for å få noen til å ordne frakt + evt. sjekk av bilens tilstand.
Takk på forhånd.
Glimrende forum, forresten!
- Legendary.
Hjelp til å importere:)
Moderator: frkglad
- Ole Reidar
- Administrator
Re: Hjelp til å importere:)
Takk for ros, det er hyggelig å drive et forum som vokser og samtidig har mange brukere som er med og bidrar
Når det gjelder ditt konkrete spørsmål så er nok norske importører hovedsaklig intressert i å handle hos forhandlere i utlandet. Grunnen til dette er nok at det forenkler importprosessen med tanke på papirer som skal følge bilen osv. Jeg har en klar linje for mine kunder på dette. For å sikre en mest mulig smidig prosess så handles bilene vi importerer kun fra forhandlere.
Det finnes nok ingen "billig" utvei i forhold til å få en bil inn til Norge. Bare det å få frakta en bil fra Tyskland til Norge koster fort 10-15 000 (avhengig av hvor mye transportøren skal gjøre og hvor bilen står i utlandet). Og skal en forhandler i Norge hjelpe til så må man påregne ekstra kostnader.
Konklusjonen er at det billigste er nok å gjøre jobben selv, men ettersom jeg forstår deg så er ikke det så enkelt heller.
Når det gjelder ditt konkrete spørsmål så er nok norske importører hovedsaklig intressert i å handle hos forhandlere i utlandet. Grunnen til dette er nok at det forenkler importprosessen med tanke på papirer som skal følge bilen osv. Jeg har en klar linje for mine kunder på dette. For å sikre en mest mulig smidig prosess så handles bilene vi importerer kun fra forhandlere.
Det finnes nok ingen "billig" utvei i forhold til å få en bil inn til Norge. Bare det å få frakta en bil fra Tyskland til Norge koster fort 10-15 000 (avhengig av hvor mye transportøren skal gjøre og hvor bilen står i utlandet). Og skal en forhandler i Norge hjelpe til så må man påregne ekstra kostnader.
Konklusjonen er at det billigste er nok å gjøre jobben selv, men ettersom jeg forstår deg så er ikke det så enkelt heller.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Hei,
rimelig nye på forumet her jeg også. Meget bra furum
Jeg tror jeg kan hjelpe deg litt på veg. Hvet om en som har mulighet for å dra og se på biler i Tyskland. AutoAgent GmbH, er en nordmann som driver det, han driver mest med Norske forhandlere. Men vet at han har mulligheten for å ta befaring av biler stående i tyskland.
Men han kjøper også kun fra Forhandlere, som Ole Reidar beskriver..
mail: post@autoagent.no
rimelig nye på forumet her jeg også. Meget bra furum
Jeg tror jeg kan hjelpe deg litt på veg. Hvet om en som har mulighet for å dra og se på biler i Tyskland. AutoAgent GmbH, er en nordmann som driver det, han driver mest med Norske forhandlere. Men vet at han har mulligheten for å ta befaring av biler stående i tyskland.
Men han kjøper også kun fra Forhandlere, som Ole Reidar beskriver..
mail: post@autoagent.no
Takk for kjappe svar! (:
Har bestemt meg for å gå litt vekk i fra hva jeg i utgangspunktet ville ha, og ser nå på 2001 + modeller av MX-5. Litt ekstra sikkerhet om uhellet skulle være ute, er ikke å forakte . Kjipe med det selvfølgelig er jo den grådige Co2-avgiften staten skal ha for biler laget i '01 og nyere.
Dersom jeg skal la noen andre gjøre jobben for meg mtp. importering, hvor mye må jeg minst regne med å betale?
Ole Reidar: Hva skal du i utgangspunktet ha for å reise ned til Tyskland og kjøpe bilen, samt ordne alt av papirer mm.?
Johan: Takk for tipset:)
Har bestemt meg for å gå litt vekk i fra hva jeg i utgangspunktet ville ha, og ser nå på 2001 + modeller av MX-5. Litt ekstra sikkerhet om uhellet skulle være ute, er ikke å forakte . Kjipe med det selvfølgelig er jo den grådige Co2-avgiften staten skal ha for biler laget i '01 og nyere.
Dersom jeg skal la noen andre gjøre jobben for meg mtp. importering, hvor mye må jeg minst regne med å betale?
Ole Reidar: Hva skal du i utgangspunktet ha for å reise ned til Tyskland og kjøpe bilen, samt ordne alt av papirer mm.?
Johan: Takk for tipset:)
- Ole Reidar
- Administrator
Du må nok beregne mellom 20 og 30 000 for en slik jobb! Bare frakten koster 10 000 og det er flere kostnader knytta til import enn det. I tillegg vil jo et firma tjene penger på importen. Det varierer jo litt utifra hvor bilen står og om den har refunderbar mva.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
Admin
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D