Hei!
Har lenge vurdert å importere bil, da utvalget på bilen jeg ser etter er relativt dårlig i Norge.
Bilen det er snakk om er en Mazda MX-5, årsmodell 95-97 + skinnseter og 116 eller 131 hk.
Utfordringen ligger i jeg har knapt fri fra jobb + mye ekstrabestillinger etc. noe som gjør det vanskelig å planlegge en reise til Tyskland. Da det er snakk om en såpass gammel bil, er det få forhandlere som får disse inn med riktig motor/utstyr.
Så til spørsmålet, er det noen firmaer som har mulighet til å hente privateide biler + sjekke disse ut i forkant? Og hvis det er tilfelle, hva må man ut med ca.?
Da det er snakk om en billig bil å kjøpe i Tyskland; 30 000,- / 40 000,- ville det være kjipt å betale 50% av verdien på bilen kun for å få noen til å ordne frakt + evt. sjekk av bilens tilstand.
Takk på forhånd.
Glimrende forum, forresten!
- Legendary.
Hjelp til å importere:)
Moderator: frkglad
- Ole Reidar
- Administrator
- Posts: 1957
- Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
- Location: Førde
Re: Hjelp til å importere:)
Takk for ros, det er hyggelig å drive et forum som vokser og samtidig har mange brukere som er med og bidrar
Når det gjelder ditt konkrete spørsmål så er nok norske importører hovedsaklig intressert i å handle hos forhandlere i utlandet. Grunnen til dette er nok at det forenkler importprosessen med tanke på papirer som skal følge bilen osv. Jeg har en klar linje for mine kunder på dette. For å sikre en mest mulig smidig prosess så handles bilene vi importerer kun fra forhandlere.
Det finnes nok ingen "billig" utvei i forhold til å få en bil inn til Norge. Bare det å få frakta en bil fra Tyskland til Norge koster fort 10-15 000 (avhengig av hvor mye transportøren skal gjøre og hvor bilen står i utlandet). Og skal en forhandler i Norge hjelpe til så må man påregne ekstra kostnader.
Konklusjonen er at det billigste er nok å gjøre jobben selv, men ettersom jeg forstår deg så er ikke det så enkelt heller.
Når det gjelder ditt konkrete spørsmål så er nok norske importører hovedsaklig intressert i å handle hos forhandlere i utlandet. Grunnen til dette er nok at det forenkler importprosessen med tanke på papirer som skal følge bilen osv. Jeg har en klar linje for mine kunder på dette. For å sikre en mest mulig smidig prosess så handles bilene vi importerer kun fra forhandlere.
Det finnes nok ingen "billig" utvei i forhold til å få en bil inn til Norge. Bare det å få frakta en bil fra Tyskland til Norge koster fort 10-15 000 (avhengig av hvor mye transportøren skal gjøre og hvor bilen står i utlandet). Og skal en forhandler i Norge hjelpe til så må man påregne ekstra kostnader.
Konklusjonen er at det billigste er nok å gjøre jobben selv, men ettersom jeg forstår deg så er ikke det så enkelt heller.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Re: Hjelp til å importere:)
Hei,
rimelig nye på forumet her jeg også. Meget bra furum
Jeg tror jeg kan hjelpe deg litt på veg. Hvet om en som har mulighet for å dra og se på biler i Tyskland. AutoAgent GmbH, er en nordmann som driver det, han driver mest med Norske forhandlere. Men vet at han har mulligheten for å ta befaring av biler stående i tyskland.
Men han kjøper også kun fra Forhandlere, som Ole Reidar beskriver..
mail: post@autoagent.no
rimelig nye på forumet her jeg også. Meget bra furum
Jeg tror jeg kan hjelpe deg litt på veg. Hvet om en som har mulighet for å dra og se på biler i Tyskland. AutoAgent GmbH, er en nordmann som driver det, han driver mest med Norske forhandlere. Men vet at han har mulligheten for å ta befaring av biler stående i tyskland.
Men han kjøper også kun fra Forhandlere, som Ole Reidar beskriver..
mail: post@autoagent.no
Re: Hjelp til å importere:)
Takk for kjappe svar! (:
Har bestemt meg for å gå litt vekk i fra hva jeg i utgangspunktet ville ha, og ser nå på 2001 + modeller av MX-5. Litt ekstra sikkerhet om uhellet skulle være ute, er ikke å forakte . Kjipe med det selvfølgelig er jo den grådige Co2-avgiften staten skal ha for biler laget i '01 og nyere.
Dersom jeg skal la noen andre gjøre jobben for meg mtp. importering, hvor mye må jeg minst regne med å betale?
Ole Reidar: Hva skal du i utgangspunktet ha for å reise ned til Tyskland og kjøpe bilen, samt ordne alt av papirer mm.?
Johan: Takk for tipset:)
Har bestemt meg for å gå litt vekk i fra hva jeg i utgangspunktet ville ha, og ser nå på 2001 + modeller av MX-5. Litt ekstra sikkerhet om uhellet skulle være ute, er ikke å forakte . Kjipe med det selvfølgelig er jo den grådige Co2-avgiften staten skal ha for biler laget i '01 og nyere.
Dersom jeg skal la noen andre gjøre jobben for meg mtp. importering, hvor mye må jeg minst regne med å betale?
Ole Reidar: Hva skal du i utgangspunktet ha for å reise ned til Tyskland og kjøpe bilen, samt ordne alt av papirer mm.?
Johan: Takk for tipset:)
- Ole Reidar
- Administrator
- Posts: 1957
- Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
- Location: Førde
Re: Hjelp til å importere:)
Du må nok beregne mellom 20 og 30 000 for en slik jobb! Bare frakten koster 10 000 og det er flere kostnader knytta til import enn det. I tillegg vil jo et firma tjene penger på importen. Det varierer jo litt utifra hvor bilen står og om den har refunderbar mva.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Admin
2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Re: Hjelp til å importere:)
Bare hyggelig, hør med han. Tror ikke han tar så alt for mye for det