Beregning av engangsavgift - forskjell private / forhandlere

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
mortenmr
Medlem

Beregning av engangsavgift - forskjell private / forhandlere

Post by mortenmr »

Hei,

lurer på å bruktimportere en ca. 1 år gammel Ford S-Max fra Sverige. Men jeg er litt usikker på en ting. Det gjelder beregning av engangsavgiften (vekt + co2 + hk), der jeg ikke klarer å regne tilsvarende det Ford Norge oppgir som engangsavgift.

For en 140hk diesel med 159g co2/km og oppgitt vekt fra både Ford Norge og opplysninger fra Transportstyrelsen i Sverige på 1690kg får jeg en engangsavgift på 173.768 før bruksfradrag. Ford Norge oppgir denne til 160.000,- tilsvarende en vekt på 1615kg.

Egenvekt på bilen er jeg sikker på at er 1690kg, da skattevikt (egenvekt + fører 70kg) i Sverige er 1760kg. Neppe sannsynlig at modellen veier forskjellig over grensa?

Er det noen som vet om det er noen form for rabatt for importører vs. private i Norge?

På forhånd takk for svar!

Med vennlig hilsen,

Morten
Ole Reidar
Administrator

Re: Beregning av engangsavgift - forskjell private / forhand

Post by Ole Reidar »

Intressant! Det er i allefall ikke tvil om at utregningen du har gjort er riktig utifra de tallene du har, og tallgrunnlaget som Ford oppgir (hk, co og vekt) samsvarer med det du har funnet hos Transportstyrelsen!

Jeg ser også at det er feil på flere av motoralternativene på disse bilene utifra de tekniske data de oppgir i brosjyrene sine. Hvordan de har komt frem til disse talene tør jeg ikke uttale meg om, men de får nok ingen rabatt på engangsavgiften!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
mortenmr
Medlem

Post by mortenmr »

Hei og takk for svar!

Har fått bekreftet fra Tollvesenet at det på nye biler fra EU/EØS benyttes data fra COC-dokumentet (certificate of conformity), som inneholder bilens tekniske data oppgitt fra produsentens i henhold til selve typegodkjenningen.

Her er ikke full tank med i regnestykket, så det skal trekkes fra 70l * 0,85kg = 59,5kg. Da blir egenvekt 1630,5kg - men det kan godt tenkes at andre deler av bilen ikke skal veies i dette dokumentet. Luft i dekkene? Spylerveske? Alle kilo = kroner så jeg tar det jeg får! ;-)

Ser i hvert fall ut som et hyggeligere regnestykke når jeg har fått dette å vite, så da blir det kanskje import fra Sverige allikevel! Noen som har lyst å komme med noen tips?
Ole Reidar
Administrator

Post by Ole Reidar »

Og der lærte jeg noe nytt også!
Generelt tips blir vel å ta en kikk på importrutinen :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply