Hva må jeg/forhandler gjøre ref toll?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
panda
Medlem

Hva må jeg/forhandler gjøre ref toll?

Post by panda »

Hei, nå er det dags igjen å kjøpe ny bil i Tyskland. Sist jeg gjorde dette er mange år siden og da trengte forhandleren bare å fikse eksportskilter til bilen. Jeg fylte ut eksportpapirer ved den tyske grensen i Kiel og som ble stemplet i Norge og sende det sammen med norsk vognkort tilbake til Tyskland for å få mva tilbake.

Nå er det vel noen endringer på denne prosessen og mye går elektronisk slik jeg har forstått?! :roll:

Hvilke papirer trenger jeg før jeg forlater Tyskland, slik at det refusjon av mva går knirkefritt? Her tenker jeg særlig på "Ausführbegleitdokument" - Hvor får man det og er det forhandleren som fikser det?

Takk for svar!
Ole Reidar
Administrator

Re: Hva må jeg/forhandler gjøre ref toll?

Post by Ole Reidar »

Hei!

Det er riktig som du sier at du trenger ausfuhrbegleitdokument. Dette ordner forhandleren via sitt lokale tollkontor.

Når du forlater EU (f.eks i Kiel) så leverer du dette i Tollen. De vil så scane dette og forhandleren vil da få en bekreftelse på dette og kan så refundere momsen til deg.

Lykke til!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
panda
Medlem

Post by panda »

Ole Reidar wrote:Hei!

Det er riktig som du sier at du trenger ausfuhrbegleitdokument. Dette ordner forhandleren via sitt lokale tollkontor.

Når du forlater EU (f.eks i Kiel) så leverer du dette i Tollen. De vil så scane dette og forhandleren vil da få en bekreftelse på dette og kan så refundere momsen til deg.

Lykke til!

Takk for svar Ole, så alt går elektronisk? Jeg trenger ikke sende noe tilbake til forhandler? Får jeg skriftlig bekreftelse fra tyske tollen at bilen er utført, tilfelle forhandler hevder at de ikke har fått noe info/tilbakemelding fra tollen?

Og tilfelle man reiser ikke via Kiel, men kjører hele veien holder det å stikke innom det norske tollkontoret eller må jeg "scanne" dok i Tyskland eller Sverige?

Takk for svar!
Ole Reidar
Administrator

Post by Ole Reidar »

Alt går elektronisk ja. Du får ingen bekreftelse nei, så du har gjort det du kan når du leverer inn tollpapirene ved yttergrensa av EU. Jeg har opplevd at denne bekreftelsen ikke kom frem og da sendte jeg ID-nret på Ausfuhrbegleitdokumentet til det tollstedet hvor jeg forlot EU. Fikk så tilsendt en kopi av noe som kalles "Ausgangsvermerk". Og når jeg fikk sendt det til forhandleren ordna alt seg. Men normalt sett skal ikke dette vere nødvendig. Sørg bare for at du har id-nummeret på Ausfuhrbegleitdokumentet og helst en kopi av det i tilfelle du må etterlyse det i etterkant.

Ausfuhrbegleitdokumentet skal leveres inn når du forlater EU, dvs at reiser du via Sverige så blir det på Svinesund du gjør dette.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Post Reply