Import av ny Lancia Ypsilon

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
Trådstarter
Medlem
Posts: 3
Joined: Mon 20 Aug 2012, 11:07

Import av ny Lancia Ypsilon

Post by Trådstarter »

Hei,

Jeg er ny på dette forumet, og har blitt en god del klokere etter litt lurking!

Som jeg har skjønt er biler fra Tyskland bedre kjørt og i generell god stand, men min mor vil ha en (nesten) ny liten fin bil til liten pris såklart... hun får nok i underkant av 100k for bilen hun har nå og kan vel gå opp til 120k. Er det verdt det å kjøpe bil fra Tyskland kontra f.eks. Italia når bilen har max 5000 km eller er ny? Kanskje litt shady greier i Italia også...

Det blir vel å hente bilen og kjøre hjem til Norge. Har det seg sånn at de røde eksportskiltene lønner seg nå ved import fra Tyskland? Dette fikser vel forhandleren man kjøper ifra? Jeg har også lest at det lønte seg å importere firmabiler så man fikk tilbake moms... noen som kan forklare dette litt nermere? :/ Bruker forresten autoscout24.eu/de.

Lancia Ypsilon virker som en flott bil å importere med 99g/co2/km, en vekt på ca 1000kg og 85hk samt at den har fint interiør da, mye bil for pengene? NOX-verdiene er vel ikke så høye da det er bensin-bil... :) Regnet kjapt med importkalkulatoren, og det ble billigere med 85hk motoren kontra 69hk motoren pga CO2-utslippene.

Er regningen min korrekt?

Bruker denne bilen til 10990€ som eksempel: http://www.autoscout24.de/Details.aspx? ... 7430000000

Ifølge kalkulatoren blir det dette i avgifter:
975kg - Avgift for egenvekt: 35 967,75
85hk - Avgift for motoreffekt: 0,00
99g/co2/kg - Avgift for CO2: -8 250,00
her satt jeg 30, vet ikke riktig - Avgift for NOx: 660,00

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 28 377,75
Bruksfradrag (0%): 0,00 <-- hva er dette?
Totalt i engangsavgift: 28 378,00
Vrakpantavgift: 1 700,00
Totalt i avgifter for dette kjøretøyet: 30 078,00

Så er det 25% tillegg av de 10990€, som blir 20,000 kr ekstra pluss avgiftene på 30,000. Totalbeløp blir ca 130,000 kroner for en ny bil som blir sammenlignet med fiat 500 osv...

Her i Oslo finnes det autoriserte Lancia-verksted.

Hva tror dere? Noen tips angående bilvalg, ting man må passe på? Gjør jeg noe dumt?

Setter veldig stor pris på svar!

Mvh,
Anonyme meg
Trådstarter
Medlem
Posts: 3
Joined: Mon 20 Aug 2012, 11:07

Re: Import av ny Lancia Ypsilon

Post by Trådstarter »

Nå begynner jeg å lure på regnestykket mitt... får man også en fiat 500 under 10,000 km for 115,000 kroner? :o 10500€, 95g/co2/km, 930 kg, 86hk og greit utstyrt...
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Import av ny Lancia Ypsilon

Post by Ole Reidar »

Hei, jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan :)

For å ta regnestykket ditt først. Det med tysk moms er essensielt, for biler som er merka med mwst ausweisbar har fradragbar moms (har vært registrert på firma). Dvs at du kan ta €10990/1,19 = €9235.


Dermed kan du se utregningen på den bilen du har kikka på her:

http://www.mobile24.no/autos/details/15 ... -TwinAir--

Som du er inne på så har denne bilen så lavt utslipp at den får fradrag i avgiftene, dermed kan dette veie opp for de ekstra avgiftene som er pga hk sammenlignet med den mer motorsvake varianten

På denne bilen som var registrert i januar vil det være 6 mnd bruksfradrag (11%)frem til den er 7 mnd en gang i august. Dette gir en rabatt på engangsavgiften (som er totalen av hk-avgift, vektavgift, utslippsavgift og nox-avgift). For 6mnd utgjør dette 11%, for 7mnd 12%. Hele tabellen for disse satsene finner du her

Når det gjelder Italia er mitt råd å styre langt unna! Du vet aldri hva du får der og bilene er i dårligere stand enn i Tyskland.

Når det gjelder skilter så vil de røde eksportskilta være gyldige i Norge, jeg er mer usikker på de tyske prøveskilta (de med gul kant).

Fiat 500 av den utgaven du sikter til får du ned mot 100 000:

http://www.mobile24.no/autos/details/16 ... top-Lounge


Lek deg litt med mobile24.no siden, den gir deg ca-pris så vet du hvordan prisene blir sånn omtrent i allefall! Og bare spør hvis det er mer du lurer på!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
Trådstarter
Medlem
Posts: 3
Joined: Mon 20 Aug 2012, 11:07

Re: Import av ny Lancia Ypsilon

Post by Trådstarter »

Tusen takk for svar! Det er jo en utrolig forskjell fra prisene på finn! Import lønner seg virkelig på disse bilene. :o
Post Reply