Anbefalt reiserute hjem med ny bil fra Leipzig?

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
omo002
Medlem

Anbefalt reiserute hjem med ny bil fra Leipzig?

Post by omo002 »

Hei!

Jeg drar foventningsfull nedover til Leipzig 25/9 for å hente en ett år gammel Mercedes E-220T CDI hos Mercedes-Benz Niederlassung.

I den forbindelse har jeg noen sp.mål jeg håper å få svar på:-)

1. Hvilken reiserute anbefales hjem til Oslo-området? (Ifølge forhandler vil bilen være klar til henting 26/9 fra 1330).
2. Bilen er førstegangsregistrert 27/7-11. Med tanke på bruksfradraget ved import, er det importdatoen som blir lagt til grunn, eller kontraktsdato? Noen tusenlapper å spare....:-)
3. Vurderer å kjøpe vinterfelger til bilen i Tyskland. Er dette normalt lønnsomt, og har dere noe sted å anbefale. Leipzig eller langs kjøreruta hjem?
4. Er bilene som selges normalt utstyrt med gummmatter, eller må dette prutes med/kjøpes?
5. Evt andre gode råd?:-)

Mvh Ola.
Ole Reidar
Administrator

Re: Anbefalt reiserute hjem med ny bil fra Leipzig?

Post by Ole Reidar »

1. Jeg ville kryssa vestover og over på A7 nordover. Så avhenger det av om du ønsker å kjøre mest mulig eller slappe av mest mulig. Jeg har slutta med å kjøre hele veien og heller ta ferga fra Kiel. Skal du kjøre så ville jeg valgt å kjøre til Puttgarden, ta ferga til Rødby. Så videre til Købehavn, over Øresundbroa og så videre nordover langs svenskekysten.

2. Første gang registrert i Tyskland vil være gjeldende.

3. Jeg ville sjekka om forhandler kan hjelpe deg med dette. Min erfaring er at disse ofte har gode kontakter på både orginale og uorginale felger.

4. Gummimatter må du regne med å kjøpe i tillegg. Dette kan du like gjerne kjøpe i Norge.

5. Husk for ALL del å gjøre tolljobben riktig. Levere ausfuhrbegleitdokument når du forlater EU. Dvs enten på kaia i Kiel hos tollen, eller på Svinesund om du kjører hele veien.

Håper dette besvarte dine spørsmål på en grei måte! Ellers er det bare å ønske lykke til :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
omo002
Medlem

Post by omo002 »

Hei igjen!

Tusen takk for gode svar!

En liten presisering av sp.mål 2:

Jeg innpasserer norsk grense 27/9. Dette gir noen tusenlapper mer i bruksfradrag enn om jeg hadde innpassert norsk grense 26/9, i og med at bilen er registrert første gang 27/7-11. Så begynner tvilen å melde seg, for hvis tollen legger fakturadato (26/9) til grunn så bommer jeg jo med EN dag.

I mitt hode må jo innførselsdato være riktig grunnlag for å beregner bruksfradraget og ikke fakturadato, eller tar jeg feil?:-)

Mvh Ola.
Ole Reidar
Administrator

Post by Ole Reidar »

omo002 wrote:Hei igjen!

Tusen takk for gode svar!

En liten presisering av sp.mål 2:

Jeg innpasserer norsk grense 27/9. Dette gir noen tusenlapper mer i bruksfradrag enn om jeg hadde innpassert norsk grense 26/9, i og med at bilen er registrert første gang 27/7-11. Så begynner tvilen å melde seg, for hvis tollen legger fakturadato (26/9) til grunn så bommer jeg jo med EN dag.

I mitt hode må jo innførselsdato være riktig grunnlag for å beregner bruksfradraget og ikke fakturadato, eller tar jeg feil?:-)

Mvh Ola.
Her er du på viddene :) Tidspunktet for når du passerer grensa har ingenting med bruksfradraget å gjøre. Det blir beregnet når du skal betale engangsavgiften, og dette gjør du etter å ha vist bilen hos Trafikkstasjonen nærmest deg. Datoen som blir brukt for beregningen av bruksfradraget er den dagen du betaler avgiften.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
omo002
Medlem

Post by omo002 »

:D Selvfølgelig, skjønner ikke hvorfor jeg rotet inn innførselsdatoen!!

Men da er det jo bare lutter glede da :-)

Takker og bukker!!
Post Reply