Moms og transport, 2 spørsmål

Spørsmål (og forhåpentligvis svar) knytta til bilimport.

Moderator: frkglad

Post Reply
devotio
Nybegynner
Posts: 9
Joined: Mon 19 Sep 2011, 14:41
Location: Oslo

Moms og transport, 2 spørsmål

Post by devotio »

Vurderer å importere en Alfa 147 (2005->), jeg har ikke så mye å velge i Norge så da er Tyskland greit :)

Jeg er litt usikker på dette med moms. Slik jeg har fortstått det er det er kun biler som er merket med moms refusjon som jeg faktisk får igjen tysk moms på. Jeg betaler bilen brutto til forhandler og får igjen disse pengene når det er registrert eksport på den, hvordan fungerer det? Jeg har skjønt at jeg må innom tollen på siste tollstasjon ut av EU (f.eks. Svenskesiden av Svinesund eller Kiel), men rent praktisk skjer? Tar det lang tid? Er det kun et stempel på et papir? Går melding til Forhandler automatisk (elektronisk) eller må jeg sende kopi/orginal?

Har skjønt at det er varierende hvor lang tid tar før man får tilbakebetalt tysk moms, kan jeg risikere at forhandler aldri tilbakebetaler?


Vedrørende transport har jeg i utgangspunktet tenkt å reise ned for å prøvekjøre bilen samt kjøre den hjem. Trenger jeg strengt tatt å reise ned å prøvekjøre eller kan jeg stole på det selger informerer om? Regner med det er noen som har erfaring med tanke på hvor mye man må betale for selv å hente bilen (drivstoff etc) kontra å bestille OJT til å gjøre hele pakka (da slipper jeg jo også lettere unna med moms om jeg har forstått rett)?

Nå håper jeg bare på å bli kvitt min nåværende bil så jeg kan hente min nye :)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Moms og transport, 2 spørsmål

Post by Ole Reidar »

Hei!

Moms er en av de største fallgruvene når det gjelder import! Jeg har alltid fått den tilbakebetalt, men i det verste tilfellet måtte jeg vente i 6-7 mnd! Og et tema som var mye omtalt under finanskrisen var de mange forhandlerene som gikk konkurs. Skjer dette mens du har utestående moms kan du trolig se langt etter de pengene! Jeg har etterhvert fått kontakter i Tyskland som gjør at jeg slipper å betale tysk mva på biler jeg eksporterer derifra og det er en stor lettelse!

Selve eksportdelen foregår ved at du tar med utførselspapiret (ausfuhrbegleitdokument) og leverer dette ved tollstedet der du forlater EU. Du får ikke papiret tilbake men det lokale tollkontoret hos selger og forhåpentligvis selger blir varslet når dette er gjort (alt foregår elektronisk).

Tidligere har jeg handlet biler basert på det forhandler har fortalt, men jeg forstår godt at du vil prøve bilen først! Husk at det tar noen dager ekstra å vente på bankoverføring av penger.

Når det gjelder hjemreise så er det kostnader til skilt, mat, overnatting, bompenger og ferge. Hvor store disse beløpa blir avhenger selvsagt av hvor du reiser fra og hvilken reiserute du velger :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
marting60
Nybegynner
Posts: 18
Joined: Sun 22 May 2011, 22:51

Re: Moms og transport, 2 spørsmål

Post by marting60 »

Hei,

Jeg hentet selv en Alfa 159 TI i vår, og kjørte bilen fra Berlin til Norge selv. Tollvesenet var helt ok ift å beregne fraktkostnader ved denne fremgangsmåten, og opererte såvidt jeg skjønte med en minimumskostnad på 1500,-
devotio
Nybegynner
Posts: 9
Joined: Mon 19 Sep 2011, 14:41
Location: Oslo

Re: Moms og transport, 2 spørsmål

Post by devotio »

marting60 wrote:Hei,

Jeg hentet selv en Alfa 159 TI i vår, og kjørte bilen fra Berlin til Norge selv. Tollvesenet var helt ok ift å beregne fraktkostnader ved denne fremgangsmåten, og opererte såvidt jeg skjønte med en minimumskostnad på 1500,-
OK, måtte du fremlegge kvitteringen for drivstoff, bompasseringer etc.?

Flott bil ;)
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Moms og transport, 2 spørsmål

Post by Ole Reidar »

Det stemmer at Tollen oppgir 1500 som standardbeløp i kostnader til frakt osv. De har aldri krevd dokumentasjon for dette :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
devotio
Nybegynner
Posts: 9
Joined: Mon 19 Sep 2011, 14:41
Location: Oslo

Re: Moms og transport, 2 spørsmål

Post by devotio »

Ole Reidar wrote:Det stemmer at Tollen oppgir 1500 som standardbeløp i kostnader til frakt osv. De har aldri krevd dokumentasjon for dette :)
Beklager å være pinelig nøyaktig, betyr det at de beregner 1500 eller at de ikke beregner noe?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Moms og transport, 2 spørsmål

Post by Ole Reidar »

De bruker 1500 uansett.
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
devotio
Nybegynner
Posts: 9
Joined: Mon 19 Sep 2011, 14:41
Location: Oslo

Re: Moms og transport, 2 spørsmål

Post by devotio »

OK, kjekt å vite!

Et annet spørsmål. Hvor viktig er det at forhandleren er av større "kaliber" når det ikke er snakk om momsfritt kjøp? Tenker blandt annet på

http://home.mobile.de/home/dealerHomepa ... 1_c01_4201

og

http://home.mobile.de/home/dealerHomepa ... 1_c01_4201

Edit: Og er det et dårlig tegn når de skriver dette i annonsen: "Irrtümer und Zwischenverkauf vorbehalten."
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Moms og transport, 2 spørsmål

Post by Ole Reidar »

Det finnes nok ingen fasit på dette. Jeg har ikkje kjennskap til noen av de to forhandlerne, men det viktigste er uansett at de kjenner til rutinene. Få gjerne med i kontrakten (med spesifisert beløp) at tysk mva skal refunderes.

Når det gjelder "Irrtümer und Zwischenverkauf vorbehalten." så er det bare en standardfrase for å forsikre seg mot skrivefeil i annonsen etc. Ikke noe å bekymre seg over!
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
devotio
Nybegynner
Posts: 9
Joined: Mon 19 Sep 2011, 14:41
Location: Oslo

Re: Moms og transport, 2 spørsmål

Post by devotio »

Ole Reidar wrote:Det finnes nok ingen fasit på dette. Jeg har ikkje kjennskap til noen av de to forhandlerne, men det viktigste er uansett at de kjenner til rutinene. Få gjerne med i kontrakten (med spesifisert beløp) at tysk mva skal refunderes.

Når det gjelder "Irrtümer und Zwischenverkauf vorbehalten." så er det bare en standardfrase for å forsikre seg mot skrivefeil i annonsen etc. Ikke noe å bekymre seg over!
Det var altså IKKE snakk om moms på de bilene jeg har sett hos de, da kan jeg kanskje senke kravene noe, eller?
User avatar
Ole Reidar
Administrator
Posts: 1956
Joined: Thu 19 Jul 2007, 19:04
Location: Førde

Re: Moms og transport, 2 spørsmål

Post by Ole Reidar »

Det er klart! Når det ikke skal refunderes så er alt du trenger å tenke på at forhandler skaffer deg skilt som du kam kjøre på når du skal ut av Tyskland :)
Ole Reidar Dvergsdal
Admin

2022 Porsche Taycan Cross Turismo 4
x 2020 Audi E-Tron 55 S-line
x 2017 Tesla Model S 75D
x 2015 Tesla Model S 70D
x 2012 Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro S-Tronic
devotio
Nybegynner
Posts: 9
Joined: Mon 19 Sep 2011, 14:41
Location: Oslo

Re: Moms og transport, 2 spørsmål

Post by devotio »

Tusen takk for hjelpen, føler meg en del sikkrere på import nå :)
Post Reply